Død over bødlerne

Jeg tror sgu, jeg har knækket en af menneskeslægtens allerstørste enigmaer: Hvordan kan man forsvare at dømme en mand til døden – for mord?! Et etisk paradoks, som kan få det til at snurre svimlende i selv den mest ubrugelige teenagerhjerne. Indtil nu.

Lad os i stedet dømme mordere til selvmord. Vi kan måske strække os til at gøre det betinget under helt særlige omstændigheder. Men det er simpelthen den eneste måde at stoppe den onde spiral.

Og mens jeg nu har posen fremme, så vil jeg også lige tage livtag med et problem, der har bragt mangen en velmenende aktivist i et gevaldigt dilemma: sultestrejken. For det der med at gå i døden for at opnå noget… jeg mener, i døden mister vi jo alt, inklusive det, vi kæmpede for at opnå. Tricky stuff.

Løsningen hedder: punktsultestrejken! Vi nægter at spise noget som helst mellem kl. 10 og 12 og mellem kl. 13 og 17. Den ansvarlige sultestrejke, som vi bruger når vi vil markere uden at gå til yderligheder.

Ja, hvad angår civiliseret lemlæstelse og flagellanteri har vi mennesker stadig uhyggeligt meget at lære.

Skriv en kommentar

Filed under Ting vi måske nok burde ha´ tænkt på lidt før

Skriv et svar

