Studse

Vi kender vist alle den type, der synes det er sjovt at spørge om man kan kimse. Der følger et helt specielt ansigtsudtryk med det spørgsmål. Ikke som når man normalt forsøger at være morsom, nej denne her dækker også at man skal synes, det var snedigt spurgt, på en eller anden måde. En slags afpresning, hvor gidslet er hyggen og hvor løsesummen er intellektuel underdanighedsfølelse. Og jeg skulle hilse at sige, at den slags kan virke rimeligt irriterende, hvis det kommer midt i f.eks. en rigtig god brumme-periode. Så lad mig for helvede da een gang for alle sige til verden: Nej – jeg kan ikke kimse! Men til gengæld kan jeg studse.

Tag dén, Smørhår.

Det er nemlig det gode ved studsning – at man kan det. Alle kan det. Det er gratis, det er sjovt, og det kan give nogle helt vidunderlige fjender. På dage, hvor jeg ikke rigtigt kan finde rytmen i inaktiviteten, kan jeg finde på at studse over alting. Det er lærerigt. Man lærer noget om et menneskes inderste sjæl, hvis man konsekvent studser over hans eller hendes udtalelser eller gerninger.

– Hvad er der?!
– Ikke noget…
– Hvorfor reagerer du på den måde? Jeg bad jo bare om saltet.
– Ja ja… men… jeg studsede bare lidt over det…

Enhver ellers godt skjult tvivl på egen formåen vil rasle frem som ømskindede skeletter på et skoldhedt zinktag. Selv ikke den mest grundmurede facade af indre ro, færdige meninger og tid nok til at bage sit eget brød, kan holde til at blive studset.

Det er et frygtindgydende våben og skal som sådan omgås med den allerstørste respekt. Jeg vil f.eks. godt vædde med, at du studsede over overskriften på dette indlæg. Og det på trods af, at det vist må siges at være den mest naturlige ting at skrive oven på lige præcis denne tekst. Tro mig når jeg siger, at der intet andet motiv ligger bag, end at give en sober beskrivelse af hvad der venter en eventuel læser. På ære. Og jo, du studsede. Hvad er der med dig? Du har været så underlig på det sidste…

4 kommentarer

Filed under Powerfull Stuff

4 responses to “Studse

  1. Trine L.K.

    Studsede lige over den her på kforum.dk:
    “Men er det hele så forgæves? Får vi da ikke bare en lille smule ud af de godt 110 mio. kroner, der er afsat til at brande nationen? Jo, naturligvis får vi noget ud af det. Jeg spår, at der vil være en ret god intern, national effekt, hvor nationen fejrer sig selv som smørhul, kreativ nation, et lykkeligt folkefærd og humlebien, der aldrig holder op med målløst at forundres over sin egen evne til at flyve. At der formentlig ikke vil være den store effekt ude i den store verden, behøver ikke at være en katastrofe. Det meste virksomhedseksterne kommunikation er aldeles uden effekt – bortset fra internt. National selvfejring er bestemt heller ikke at kimse af.
    Men hvis målsætningen er at gøre noget substantielt ved Danmarks omdømme, så nationen bliver attraktiv for udenlandsk arbejdskraft, investeringer og turisme samt fremstår som politisk kompetent ledet, så skal der mere end branding til. For Danmark er ikke et brand. Danmark er alt andet end et brand.”
    Der kan de åbenbart godt både kimse og være vrantne…
    Keep up the good word. Jeg nyder hver sætning.
    t.

  2. Tak for tippet. Jeg har faktisk overvejet lidt, om jeg skulle tage indlægget af igen. Studsning er jo powerful stuff. Måske er jeg uforvarende kommet til at give terroristerne en idé, de ellers ikke ville have fået. Forestil dig et kaos det f.eks. ville skabe på S-togsnettet den mandag morgen, hvor mange flere end normalt studser over, at næste station er Svanemøllen.

    Gys.

    V.

  3. Trine L.K.

    Bare rolig. Vi kimser bare ad dem – os der kan…

    t.

  4. Åh, nu skriver du “os der kan”. Godt, for ellers bliver vi alle klogere her:

    Fantastisk med forklaringer i stil med denne:

    ” … *Sure i Gaarden, og søde i Borgen, | Kimse i Dag de (dvs.: kvinderne), og kysse i Morgen. Grundtv. Saxo.I.21 … ”

    Man kan sidde i meget lang tid, og alligevel ikke helt forstå det. Det er det, der gør det så smukt.

Skriv et svar

